torsdag 16 februari 2012

MRSA och bilstrul

Minst sagt händelserik dag..so far! Kommer till praktiken kvart i åtta och det rullar igång som vanligt. Jag lägger om sår och ger injektioner -har börjat göra väldigt mycke själv, min handledare hänger bara med som jag gjorde förra veckan :p Full fart hela dagen, det känns bra! Men nu är jag ledig i tre dagar
sen ska jag vara på BVC en vecka medan Anna blir inskolad på Näsby ^^
Senare får vi veta att vi har ett MRSA fall, vilket bla jag har varit i kontakt med...så efter att jag och min handledare varit iväg på CSK för en sår "utbildning", så åkte vi upp till Näsby igen och tog MRSA prov, nu är det bara att vänta och se ''/ men oron över det har mer eller mindre lagt sig (:

Påväg hem var det tågstrul..som vanlig från malmö, men jag kom iväg iaf.
Direkt när jag kom innanför dörren hemma så var det bara till att sortera tvätt..vi har det enorma berget! Har ju inte tvättat sedan nångång innan utlandsresan xD Men nu så!

Vi tänkte att vi skulle åka iväg till Ica och handla lite frukost emellan tvättningarna. När vi kommer ut till parkeringen är bilen HELT igensnöad..och STENDÖD! Går inte ens att låsa upp normalt, noll kvar i batteriet! Så det blir antingen till att knata till Lidl, Netto eller Bennys i nästa tvättpaus, eller så får vi vara utan frukost xD

2 kommentarer:

  1. Vad är mrsa prov??
    Nåt farligt!?
    /storasyster A

    SvaraRadera
  2. Hittade lite fakta. Hoppas det är till hjälp.

    Smitta

    Erfarenheten visar att MRSA och andra motståndskraftiga bakterier sprids särskilt lätt i sjukhus/sjukhemsmiljöer. Orsaken är att många av patienterna där behandlas med antibiotika. När antibiotika har dödat de bakterier som är känsliga skapas ett livsutrymme för bakterier med motståndskraft mot det antibiotikum som använts. Kommer en motståndskraftig bakteriestam in i sjukvården kan risken för spridning därför vara större än ute i övriga samhället. Inom vården smittar bakterier inte bara genom direktkontakt mellan patienter och personal, utan även direkt mellan patienter och personer utanför sjukhusmiljön. Bakterier som orsakar infektioner trivs och förökar sig gärna i sår, eksem och i katetrar som är vanliga bland patienter på sjukhus och sjukhem. En utveckling som är tydlig, inte minst i Stockholm, är att antalet smittade med MRSA ökar kraftigast ute i samhället, utanför sjukhusmiljön. Särskilt stor är risken att smittas med MRSA om man vårdats på sjukhus utanför Sverige där MRSA är mycket vanligare än hos oss. Så mycket som en tredjedel av alla nya fall av MRSA har smittats utomlands.


    MRSA sprids genom kontaktsmitta.

    SvaraRadera