måndag 18 november 2013

Hilde, öronvärk och dagens vård (?)

Nu så lite ledigt efter en jobbhelg! Och inte har vi blåst bort heller ;p Den där Hilde tog i rätt hårt i helgen, knäckte ett å annat träd, gjorde "några" stycken hushåll strömlösa och tågtrafiken tog hänsyn till damen och rörde sig inte ur fläcken (men det kanske inte var jätteskillnad från vardagen ;)

Idag har varit en trött dag på jobbet, kan nog ha att göra med att jag sovit som en kratta >.< har ju varit fullmåne med, vissa säger ju att det ska påverka..jag är lite skeptisk. Har iaf hinkat massa kaffe (som jag ändå inte blivit pigg av) mellan varven vi lärt oss massor om alla elektriska apparater på avdelningen, väldigt nyttigt!
Har även blivit undersökt i mina öron av vår ena avdelningsläkare då jag har haft öronvärk i en månad :s men hon kunde inte se att det var någon inflammation, rådde mig till att använda nässpray (jag som verkligen älskar nässpray..not!) i tio dagar, hoppas det hjälper!

Under kvällen har det inte hänt så mycket. Jag har spelat Quizkampen :p och tittat på när Tage spelade det otroligt skruvade tv spelet The Stanley Parable :p Vi har även mumsat en stoor kastrull med popcorn ^^

Jag har även under kvällen blivit smått mörkrädd av samhället. Sett en del delade grejer på Facebook som gör en ganska ilsk. Var en kvinna som hade sin mamma på sjukhus och hon ansåg att alla på avdelningen ville se hennes mamma död och de ville svälta och torka ihjäl henne. Förstår helt och fullt att det måste vara jättejobbigt och frustrerande att ha sin mor så sjuk, ingen vill väl förlora sin mamma. Men vårdpersonalen tar väl inte bort näringen utan anledning? Hade hon fortsatt ha sitt näringsdropp eller vad hon nu hade så hade det kanske bara förlängt hennes lidande, att hon kanske inte hade klarat sig ändå? Sen står det även att mamma hade inte ont, kunde sköta magen och kissa, och på den förklaringen verka må rätt bra, då är det väl mer humant att ta hem mamman? Om hon nu är påväg mot slutskedet lär hon väl vilja vara hemma? Tror inte jag hört om någon som hellre väljer att dö på sjukhus än hemma. Nu vet ju inte jag hela historien så jag kan bara spekulera, men det tog rätt hårt att läsa det hon skrev, menade på att hela vårdsystemet är åt helvete och att ingen inom vården bryr sig om patienterna och vill se dem döda. Och att dessutom väldigt många hängde på; "detta är vardag" "det är såhär vården går till idag".. hemskt! Det är trist att det allt som oftast är det negativa inom vården som lyfts fram i media, sällan man ser/hör något positivt. Dock värmde det upp lite att läsa artikeln om barnet som blivit attackerad av en iller (!!), inte för att hon blev skadad (huvva) -är ju bara hemskt! Utan för att pappan hade skrivit att han var väldigt nöjd med deras vårdkontakt, att personalen på akuten hade varit underbara (:
Sen finns det ju alltid stolpskott på alla arbetsplatser, vissa är inte ämnade att jobba inom vården. För att avdelningarna ska bli optimala så krävs det personal som brinner för just det arbetet som utförs. Har träffat på väldigt många som verkligen älskar sitt jobb och gör sitt allra bästa av situationen och för att utveckla vården.

Nej..nu får det vara nog med mitt pladder :p nu ska jag nog göra något roligare än att tänka på detta. Får tänka på att jag har hittat min plats inom vården iaf, att jobba med sånna här sötingar gör ju ingen ledsen eller arg ;p

xD inte för att vi får ha sånna här "tjusiga" hattar på Neo ;p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar